Sådan forbereder du dig på operation

Man skal selv gøre sig en række forberedelser inden en operation.

Nej, det er ikke kun lægen, der skal dukke forberedt, når du skal opereres. Hvis du skal opereres, vil du modtage et indkaldelsesbrev, der forklarer, hvordan du forbereder dig bedst muligt på lige nøjagtigt den operation, som du skal have foretaget.

Der er dog visse ting, du altid skal være opmærksom på, inden du møder op på hospitalet:

• Ingen tobak og alkohol: Tobak og alkohol øger risikoen for komplikationer ved operation.
  • Du må ikke have spist inden operation: Der er vigtigt, at din mavesæk er tom inden bedøvelse.
  • Hold pause med visse former for medicin: I visse tilfælde er det nødvendigt at stoppe med medicinering inden operation.
  • Vask dig grundigt: Uren hud øger risikoen for infektion. Gå i bad inden operation!
  • Fjern makeup: Det er vigtigt, at lægen kan se din naturlige hudfarve!

Husk mobil og underholdning

Husk mobilen, når du skal opereres!

Dette er selvfølgelig ikke vigtigt i forhold til selve operationen, men tiden efter. Efter operation skal du højst sandsynligt ligge på sygehuset i en periode, og derfor er det vigtigt at have underholdning ved hånden.

Sådan forbereder du dig bedst på en operation!

23 Apr 2020